Verslag van de laatste 3 dagen

22 februari 2020 - Inca, Spanje

Donderdag 20 februari

Vandaag een vlakke rit naar, en langs de kust. Vlak is niet vlak zoals we in Nederland kennen. We maken toch nog  500 hoogtemeters. We gaan via Pollença langs de kust naar Alcúdia. Dit is een mooie havenplaats. De zee is prachtig blauw en de temperatuur gaat dik boven de 20 gr.

Vanaf Alcúdia rijden we nog een stukje langs de kust en gaan dan richting Muro. Dit is één van de oudste stadjes van Mallorca (1300). We rijden via een gat in de muur de stad binnen. Vanaf Muro rijden we richting Inca naar Selva. Een heerlijke rit tussen twee klimdagen in. Na de rit zitten we nog even heerlijk op het terras bij het huisje. We plukken een verse sinaasappel en drinken een 0.0 Nadat de zon verdwenen is wordt het tijd om de houtkachel aan te steken.

Vrijdag 21 februari

De dag dat Evert van Benthem in 1985 de dertiende Elfstedentocht wint. Van kou en vorst is hier geen sprake. Een heerlijke temperatuur met vandaag op het programma de rit naar Sa Calobra. Dit is een plaats aan de kust maar dan moet je eerst even over de “Coll dels Reis”  heen. We rijden eerst een klim naar het tankstation. Deze klim hebben we al een keer afgedaald toen we van de “Coll de Sóller” afkwamen. Vanaf het tankstation gaan we een beetje op en af richting de “Coll dels Reis”. Eenmaal daar aangekomen zie je een prachtige afdaling voor je liggen. Rondom zie je de haarspeldbochten liggen richting de zee. Tip: geniet van de afdaling en denk nog maar even niet aan het feit dat je straks dezelfde weg weer omhoog moet. Beneden aangekomen pakken we een bakkie koffie met een stuk taart.  Even energie tanken. Dan komt het moment waarvan je wist dat hij zou komen. Een klim van 9 km met een gem. stijgingspercentage van  7%. Dat betekent stukken van 4% maar ook van 10%. Beneden gok ik er een uur over te doen. Bij aankomst op de top blijkt het 55 min. Ook de klim is genieten al voelt het niet zo. De omgeving van de rotsen is indrukwekkend. Eenmaal boven gaan we dezelfde weg naar het tankstation weer terug en vanaf daar dalen we weer richting Inca. Vanaf Inca is het nog een paar km naar Selva. Echter om bij het huisje te komen moeten we nog even de “muur van Selva” bedwingen. Deze korte klim heeft stukken van 10% of meer en is echt een kuitenbijtertje aan het einde van elke rit.

We gaan eten in Pollença. We parkeren de auto in het centrum en komen aan op een plein met een enorme lange trap met bovenaan een kapel. Dit is de berg van de lijdensweg. Deze trap telt 365 treden. Elk jaar met Pasen vindt hier een processie plaats. Er zijn dan pelgrims die de trap op hun knieën beklimmen. Dat zie ikzelf niet zo zitten dus ik ga lopend. Bovenop het pleintje heb je een mooi uitzicht over de stad.

Zaterdag 22 februari

Het zit erop. Ontbijten, tas inpakken, huisje aan kant en we kunnen richting het vliegveld. Het is mooi geweest. Wel gek dat 2,5 uur vliegen de temperatuur een stuk lager is en er een harde wind waait.

Enorm genoten van alles. De omgeving, het fietsen en mijn collega’s. Maar aan alles komt eind.

Weggaan is goed, thuiskomen is beter. Oost west, thuis best.

Dit is dan ook de laatste blog van de fietsvakantie Mallorca 2020.

Geniet van de foto’s

Adios.......

1. Theo:
    22 februari 2020
    Bedankt voor je verhalen en foto's
    Welkom thuis vriend
  2. :