Coll de Sóller en de Puig Major

19 februari 2020 - Inca, Spanje

Gisteren was een rustdag. Weer technisch gezien was dat een goed besluit. De ochtend was wat mistig. Deze mist komt van zee. Normaal verdwijnt het naarmate de ochtend vordert, maar nu bleef het hangen. We zijn met de auto naar Inca gereden en vandaar met de trein naar Palma. Ook in Palma merk je dat het nog vroeg in het seizoen is. De boten in de haven zijn ingepakt met zeil en heel veel mensen zijn er niet op straat. De hoofdstad telt toch een 400000 inwoners. Dit is de helft van het totaal aantal inwoners op Mallorca. We hebben een bezoekje gebracht aan de kathedraal van Palma. Buiten ziet hij er indrukwekkend uit. Van binnen vond ik hem sober. De gebrandschilderde ramen brachten nog iets van kleur in het gebouw. Hij viel mij wat tegen. Het blijft wel fascinerend hoe men in die tijd zulke gebouwen bouwde.

Vandaag was het een prachtige dag. Op het programma staat de Coll de Sóller dit is een klim van 5,1 km met een gem. stijging van 5,2%. Deze klim is goed te doen. Daarna gaan we richting de Puig Major dit is het hoogste punt van Mallorca (1445 m). De top is militair gebied. Op de top bevinden zich Spaanse en sinds 1958 Amerikaanse radarinstallaties die het westelijk deel van de Middellandse Zee en Noord-Afrika in de gaten houden. Met de fiets klimmen we tot 837 m. De lengte van de klim is 14,5 km met een gem. stijging van 6%. Voor mij is dit de langste klim die ik ooit gedaan heb. De weg er naartoe  is prachtig. Boven aangekomen is het uitzicht geweldig. Na een korte rustpauze rijden we door een tunnel en komen langs  een paar stuwmeren. De temperatuur aan deze kant van de berg is een stukje lager. De afdaling is glooiend een beetje naar beneden stukje omhoog, beetje naar beneden stukje omhoog. Het schiet niet echt op. Heb niet het idee dat we echt dalen. En mijn benen zeggen dat ze genoeg geklommen hebben 😓. Maar uiteindelijk gaan we de echte afdaling in. Heerlijk dat er nog niet veel auto’s en tour bussen rijden. Het is echt geweldig hoe goed de wegen hier zijn. We komen uit in Caimari. Van hieruit is het nog een klein stukje naar onze basis in Selva. Voldaan strekken we de benen. Vandaag ook iets over het eten. Kees heeft heerlijk gekookt voor ons. Confit de canard met aardappels en Romanesco. Om je vingers bij af te likken. Morgen een rit langs de kust. Wat vlakker dan vandaag en dan vrijdag nog een keer de hoogte in.

Geniet van de foto’s

later.......